Studiul care-ți arată câți europeni sunt, de fapt, speriați de internet

de: Ciprian Ioana
17 01. 2020

Internetul e folosit de majoritatea europenilor, dar nu înseamnă că toți au încredere în el. Un studiu Eurostat vine să confirme acest lucru.

Internetul a devenit parte din viața multora. Fie că e vorba de job, cumpărături online sau, pur și simplu, petrecerea timpului liber pe rețelele de socializare, oamenii stau mult pe internet. Situația e similară și-n Europa.

În ultima vreme, însă, giganții din domeniu au fost acuzați că nu știu să aibă grijă de datele utilizatorilor sau că se folosesc de ele în mod abuziv. Un studiu Eurostat a căutat să afle câtă încredere mai au europenii în internet și cum se raportează la ultimele scandaluri.

Iar rezultatele sunt suprinzătoare.

Câți europeni s-au speriat de internet

În 2019, arată datele Eurostat, aproape jumătate din cetăţenii UE, cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, spun că și-au limitat activitățile private pe internet, din cauza fricii legate de securitate. Cu alte cuvinte, au îngrijorări legate de datele lor personale și există frici că acestea pot fi folosite în mod ilegal sau abuziv.

Astfel, activitate pe care europenii o evită cel mai des din cauza termerilor legate de securitate a fost furnizarea de informații personale către rețelele de socializare (25% din cei intervievaţi au indicat acest lucru). Îngrijorările legate de securitate i-au făcut pe circa 19% dintre cetățenii UE să nu mai folosească reţelele de Wi-Fi publice, iar pe 17% dintre ei să descarce softuri, aplicații, muzică, videoclipuri, jocuri sau documente.

Mai mult, 16% dintre ei spun că au evitat, pe cât posibil, cumpărăturile online din acelaşi motiv. Mai mult, 13% nu au folosit niciodată un serviciu de internet banking. Serviciile de relații cu clienții au fost ceva mai puțin afectate (8%) de problemele legate de securitate.

Aproximativ 1% din populația UE (2% dintre cei care au folosit internetul în ultimele 12 luni) au suferit pierderi financiare din cauza furtului de identitate. Au primit, de asemenea, mesaje frauduloase sau redirecționări către site-uri web false (13%). În 2019, 34% dintre cetățenii UE au raportat că au întâmpinat probleme legate de securitate prin utilizarea internetului în scop privat.

Peste un sfert din populația UE a raportat că a primit mesaje false, prin care se încerca obținerea de informații personale, precum numele de utilizator și parola adreselor de email sau conturilor de e-banking (phishing). De asemenea, 13% au fost redirecţionaţi către site-uri false care le cereau datele personale (pharming), le-au fost furate datele de pe card (3%), poze sau alte documente care au fost folosite fraudulos, sau le-au fost sparte conturile de social media (2%) şi au fost făcute postări în numele lor.